Sinds 2022 maken wij gebruik van de methode Werken in de Logistiek van HBPROTRADE. Dit doen wij in combinatie met de theoriemap werken in de logistiek van uitgeverij Kiem.
De methodes sluiten naadloos op elkaar aan. Werken in de logistiek van HBPROTRADE is een praktische verrijking naast de theorie.
Leerlingen kunnen de opdrachten grotendeels zelfstandig uitvoeren. Het zelfstandig kunnen werken en het ontvangen van een bewijs van vaardigheden zorgen voor intrinsieke motivatie bij de leerlingen.
Veel opdrachten sluiten ook aan bij werkzaamheden die de leerlingen op stage moeten uitvoeren. Al met al zijn wij erg blij om met de methode Werken in de logistiek van HBPROTRADE te werken.
Niek Vos
Praktijkdocent Logistiek, Accent Nijkerk
“Ik heb ervaren dat de methode die HB PRO TRADE heeft ontworpen naadloos aansluit op de praktijk. Leerlingen kunnen in hun eigen tempo aan het werk met de opdrachten. Als de leerling drie keer een praktijkopdracht met een voldoende heeft afgesloten, ontvangt de leerling het bewijs van vaardigheid. De leerling wordt bij het behalen van de bewijzen erg gemotiveerd om er nog meer te halen! Het is prettig dat de behaalde resultaten geregistreerd worden in een overzichtelijk programma zodat leerling en docent precies kunnen zien hoe het ervoor staat. Een mooie methode en onmisbaar voor elk praktijkvak gericht op detailhandel!”
Edwin Bruil
Praktijkinstructeur Dienstverlening Het Prisma Arnhem
“Het is voor praktijkscholen vaak lastig om een leermethode te vinden die past bij de praktische aard van hun leerlingen. De theoretische benadering van de werkzaamheden is vaak lastig terwijl de leerlingen vaak, in praktijk, het opleidingsniveau makkelijk aan kunnen.
De methode die de heer Bomers heeft ontwikkeld gaat uit van kaarten met praktijkopdrachten voor winkel of logistiek. De uitvoering in praktijk is prioriteit en op de achterkant van de opdrachtenkaart staat welke theorie hierbij hoort. Voor leerlingen is de motivatie om meer te weten over datgene zij in praktijk hebben uitgevoerd groter doordat deze theorie nu in een context wordt geplaatst.
Verder maakt het werken met een individuele planning, dat iedere leerling deze methode op eigen tempo en in eigen volgorde kan doorlopen.”
Maaike de Caluwé
Onderwijskundige KCH